Friday, February 6, 2015

Lapsen kuvallinen kehitys

Toisella kuvistunnilla tutustuimme lapsen kuvalliseen kehitykseen Viktor Lowenfeldin teorian kautta. Tunnilla teimme seuraavat muistiinpanot:

Lapsen kuvallinen kehitys
Miten me opimme piirtämään?

1. "Jäljen ilo"
0-3-vuotiaat
Tässä vaiheessa lapset rakastavat tehdä "sotkuja"
Piirrokset eivät esitä mitään. Riittää että saa tehtyä jäljen paperille
Tämän ikäiset lapsen piirtävät kaikkialle: paperille, lattiaan, seinään...




2. "Skeemat eli kaavat"
4-8-vuotiaat
Lapset ryhtyvät piirtämään tiettyjen kaavojen mukaan
Ihminen, talo, puu, maaviiva, aurinko nurkassa...
Lapset kertovat kuvilla tarinoita!

Kuvisopettajan piirustus 6-vuotiaana. Kuvassa näkyy erinomaisesti nurkka-aurinko, maaviiva ja keijun skeema.

Kuvisopettajan piirustus 8-vuotiaana. Kuvassa näkyy puun skeema ja maaviiva.


3. "Realismiin pyrkiminen"
9-16-vuotiaat
Nuoret piirtävät evenevissä määrin realistisia kuvia
Kuvista halutaan "oikean näköisiä"
Tässä vaiheessa piirtäminen jää useimmilta, koska havainnosta piirtäminen on vaikeaa ja vaatii harjoitusta

Kuvisopettajan piirustus 15-vuotiaana. Huomaa pyrkimys realismiin varjoissa, laskoksissa ja ihmisen mittasuhteissa.

Kuvisopettajan piirustus 15-vuotiaana. Huomaa mittasuhteet, valot ja varjot sekä ihmisen mittasuhteet.


4. "Oma taiteilijuus"
16-vuotiaasta ylöspäin
Jos haluaa, voi tämänikäisenä ryhtyä etsimään omaa tyyliään
Jokaisella on nk."oma käsiala"

Kuvisopettajan piirustuksia vuodelta 2013. Hänen töihinsä voi tutustua osoitteessa: http://20drawingportfolio.blogspot.fi/

Viktor Lowenfeldin teoriaan voi tutustua kirjasta:
Lowenfeld, Viktor 1947. Creative and mental growth. 

Nettisvu, josta löytyy hyvä tiivistys Lowenfeldin teoriasta:

No comments:

Post a Comment